Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest 鈔oda, 22 listopada 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas

28 X 2009 Gazeta Wyborcza

Kubicki rozbiera tory Kolei Szprotawskiej

Paulina Nodzy雟ka 

 Na ostatniej sesji Mieczys豉w Bonis豉wski, prezes Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego przekonywa radnych Zielonej Góry, by nie rozbierali torów dawnej Kolei Szprotawskiej. Prezydent Janusz Kubicki jest jednak nieugi皻y. - Tory z lat 70. nie s zabytkiem! Budujemy rowerzystom Zielon Strza喚 - mówi

Pocz徠ki Kolei Szprotawskiej si璕aj pierwszej po這wy ubieg貫go wieku. Pierwszy poci庵 towarowo-pasa瞠rski do Szprotawy ruszy w 1911 r. Trasa bieg豉 od ul. Strzeleckiej, mija豉 zetkni璚ie ulic Moniuszki z Ogrodow, nast瘼nie przez ul. Wojska Polskiego prowadzi豉 do dzisiejszego dworca PKP. O dok豉dnych stacjach, legendach i ciekawostkach prezes PTKraj opowiada podczas spacerów 郵adem starych torów. Chcia wskrzesi szlak, wpu軼i na tory zabytkow drezyn i przeprowadza 篡we pogadanki historyczne. - Zespó terenowo-architektoniczny, który pozosta po rozebranej w latach 50. kolei, móg豚y si sta wielk atrakcj turystyczn. Szko陰 tradycji i to窺amo軼i zielonogórzan, dla szkó, m這dzie篡 i doros造ch - pisze w li軼ie do radnych Bonis豉wski. Do swoich racji przekonywa tak瞠 ekspertyz prof. Stanis豉wa Januszewskiego z Mi璠zynarodowego Towarzystwa Ochrony Dziedzictwa Przemys這wego. Profesor pisze: "Zielona Góra staje przed niepowtarzaln szans, by na bazie starej linii kolejowej stworzy dzie這 wyj徠kowe w skali kraju, produkt turystyczny i rekreacyjny, promuj帷y miasto i region".

Ponadto, wed逝g Bonis豉wskiego trasa "rowerostrady" nie b璠zie atrakcyjna dla cyklistów. - Z punktu widzenia jazdy rowerami, Zielona Strza豉 nie ma sensu. Zaczyna si "nigdzie" i ko鎍zy "nigdzie" - podkre郵a.

Na jeszcze inny pomys zagospodarowania starych torów wpad Adam Fularz, dzia豉cz Zielonych. Proponuje zakup szynobusu spalinowego (koszt to ok. 4-5 mln z), który wozi豚y pasa瞠rów z Nowej Soli do Zielonej Góry. - Dworzec nie znajduje si w 軼is造m centrum, a tak ludzie mogliby doje盥瘸 do miasta bez przesiadki. Dzi瘯i Szybkiej Kolei Miejskiej docieraliby z ul. Wi郾iowej do Nowej Soli w 15-20 minut. To rozwi您anie jest lepsze ze wzgl璠ów ekonomicznych. Miasto oszcz璠za na rozbudowach dróg i zarabia na biletach. Trzeba wyremontowa tory, a 軼ie磬 rowerow pu軼i wzd逝 nich - wyja郾ia Fularz.

Te stanowiska da造 radnym do my郵enia. Jacek Budzi雟ki (PiS) kibicuje Strzale, ale uwa瘸, 瞠 PTKraj tak瞠 ma sporo racji. - Jestem za stworzeniem 軼ie磬i rowerowej, ale jednocze郾ie uwa瘸m, 瞠 niektóre fragmenty torów nale篡 zostawi. Mówi tu np. o okolicach dworca, gdzie tory nie b璠 kolidowa造 z rowerami. Tu mo積a by這by postawi tablic informacyjn i przyprowadza m這dzie na lekcje historii. A szynobusy do Nowej Soli? To nieop豉calne, trzeba by zmieni ca陰 infrastruktur - pow徠piewa Budzi雟ki.

Podobnego zdania jest radny Edward Markiewicz (SLD). - Namawia貫m prezesa PTKraj na kompromis. Zaproponowa貫m, by miasto przekaza這 budynek przy ul. Ogrodowej, w którym powsta這by muzeum. Towarzyszy造by mu fragmenty torów mi璠zy ul. Ogrodow i Moniuszki, na których stan窸aby pami徠kowa drezyna. Nie wysz這. Bonis豉wski upiera si na zachowanie ca貫go toru - mówi Markiewicz.

Urz璠nicy ju postanowili, 瞠 tory rozbior, a w ich miejsce zbuduj Zielon Strza喚. - Na razie bierzemy pod uwag tras od J璠rzychowa do ul. Wojska Polskiego, bo ten teren nale篡 do nas. Planujemy zapisa w przysz這rocznym bud瞠cie 2,5 mln z na ten cel. Wtedy mogliby鄉y ruszy z pracami w okresie wiosenno-letnim - zapowiada Kaliszuk.

Wtóruje mu prezydent Kubicki: - Tory z XX wieku, z lat 70., nie s zabytkiem! Nie ma sensu ich specjalnie chroni. Takich torów mamy w Polsce miliony kilometrów. 圭ie磬a rowerowa jest o wiele bardziej potrzebna - mówi.


 



Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a