Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest sobota, 21 stycznia 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

PAROW紌 T-3

Przeczytaj na pocz徠ek artyku o ratowaniu polskich parowozów 

Akcja pod patronatem Prezydent Miasta Zielona Góra, pani Wiolety Har篥lak oraz Marsza趾a Województwa Lubuskiego, pani El瘺iety Polak 

aaaaa

Parowóz - eksponat Muzeum Kolei Szprotawskiej

AAAAAAAAA 

NA POCZATEK - OBEJRZYJMY SOBIE FILMIK

AAAAAA 

PAROWÓZ T-3 by produkowany w Niemczech (Prusach) w latach poprzedzaj帷ych I wojn 鈍iatow. Mia on swój odpowiednik w Polsce, oznaczany jako typ TKh1.

Jak podaje wikipedia, TKh1 to oznaczenie na Polskich Kolejach Pa雟twowych parowozu pruskiej serii T3. Jej historia si璕a roku 1882, kiedy to zacz皻o dostarcza kolejom pruskim (KPEV) pierwsze parowozy tego typu. By造 to typowe, ma貫 tendrzaki do prac manewrowych i lokalnego ruchu towarowego.

W latach  1882 - 1910 wyprodukowano 1345 maszyn serii T3. Po 1918 r. polskie koleje posiada造 28 maszyn tej serii, które oznaczono jako TKh1. By造 wykorzystywane przede wszystkim na Pomorzu. Po 1945 r. polskie koleje mia造 na stanie 20 parowozów, które znajdowa造 si w toru雟kiej parowozowni. Wycofywane zosta造 z u篡tku w latach 50. By造 one u篡wane w dalszym ci庵u na kolejach przemys這wych do lat 70.

Wi璚ej informacji o parowozach T-3 na wikipedii

W Polsce znajduje si tylko kilka zachowanych parowozów z tej licznej niegdy serii. Parowóz TKh1-20 sta si w豉sno軼i Cukrowni Pelplin, potem przez 28 lat by  pomnikiem w lokomotywowni w Suchej Beskidzkiej. W kwietniu 2014 r. zosta przekazany w depozyt Muzeum Lokalnemu Kolei Szprotawskiej w Zielonej Gorze i  czasowo postawiony na specjalnie przygotowanym miejscu ekspozycji w Czerwie雟ku (b璠zie tu do zako鎍zeniu remontu). TKh1-1444 (czasem okre郵ana jako TKh1-19) stoi jako pomnik na stacji w Toruniu; TKh1-429 stanowi eksponat stacji w Rybniku. Lokomotywa oznaczona fikcyjnie TKh1-13 jest eksponatem w Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, lecz jest tendrzakiem przemys這wym pó幡iejszej produkcji i nie nale篡 do serii TKh1. Oprócz pruskich kolei pa雟twowych parowozy takiej samej konstrukcji kupowa造 prywatne spó趾i kolejowe, by造 one tak瞠 eksportowane do Francji, W這ch, Grecji i Chin.

Na mocy porozumienia Muzeum Lokalnego Kolejki Szprotawskiej w Zielonej Górze i Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, ów tendrzak TKh1-20, który po okresie s逝瘺y na kleinbahnie na Mazurach, po 1918 roku s逝篡 w PKP, w okresie II wojny 鈍iatowej znów w Niemczech a na ko鎍u pracowa w cukrowni w Pelpinie zosta przekazany do Zielonej Góry (kwiecie 2014 r.).

Na kolei szprotawskiej pracowa造 tendrzaki T-3 z rocznika 1910 z fabryki Vulcan ze Szczecina. Nasz eksponat to ten sam typ, ale o rok starszy (rocznik 1909) i z fabryki z Berlina. Póki co musi nam wystarczy parowóz odpowiedniego typu i z odpowiedniego okresu produkcji. Nie wiemy, czy kiedykolwiek uda si nam odzyska cho熲y  jeden parowóz z czterech (lub pi璚iu), które oryginalnie prowadzi造 w latach 1911 - 1948 sk豉dy wagonów mi璠zy Zielon Gór a Szprotaw.

Przeczytaj artyku o parowozach na kolei zielonogórsko - szprotawskiej (Kleinbahn Grunberg - Sprottau) a równie obejrzyj ich przedwojenne i powojenne zdj璚ia

aaaaa

             Na terenie Polski zachowane s obecnie

                            cztery parowozy TKh1
 

- parowóz TKh1-20 z 1909 roku obecnie w Czerwie雟ku

przeczytaj histori parowozu TKh1-20


obejrzyj zdj璚ia tego parowozu

Jest to jedyny parowóz, który zachowa si w pe軟ej polskiej szacie. Muzeum zielonogórskie zdoby這 jednak elementy wystroju niemieckiego. Zobacz wybrane jego elementy.



- parowóz TKh1-429 z 1900 roku obecnie w Rybniku

- parowóz TKh1-1444 z 1905 roku obecnie w Toruniu

- parowóz TKh1-13 obecnie w Warszawie

aaaaaa

PIERWSZEGO Z NICH  SPROWADZILI危Y DO MUZEUM LOKALNEGO KOLEI SZPROTAWSKIEJ W ZIELONEJ GÓRZE I TERAZ CHCEMY WYREMONTOWA

Przeczytaj relacj i obejrzyj zdj璚ia z tej operacji http://www.kolejka.ptkraj.pl/admin/?mod=255

Ma by on czynnym (je盥膨cym) eksponatem naszego Muzeum. Remont zostanie przeprowadzony w Czerwie雟ku a po nim parowóz stanie w Parku Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze, sk康 b璠zie je寮zi na wyprawy historyczne po województwie lubuskim i dolno郵御kim.

Metryczka parowozu - eksponatu Muzeum Lokalnego Kolei Szprotawskiej w Zielonej Górze: 

Oznaczenie aktualne                  TKh1-20

Typ lub seria parowozu             T3 (KPEV)

Szeroko嗆 toru                            1435 mm

Uk豉d osi i silników                  C n2t

Producent parowozu                 Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz

Numer fabryczny                        3673

Rok produkcji                             1909

Kocio oryginalny

Producent                                           Orenstein & Koppel AG, Berlin-Drewitz

Numer fabryczny                                3673

Rok produkcji                                      1909

Kocio obecny                       Dane w trakcie uzupe軟iania

Poprzednie oznaczenia               

Kleinbahn Zajonskowo - Neumark (Zaj帷zkowo Lubawskie - Nowe Miasto Lubawskie):                 brak

Kleinbahn Thorn-Mocker - Scharnau (Toru Mokre - Czarnowo):                                                  brak

PKP-A:                                                                                                                                             TKh1-3673

DRB:                                                                                                                                               89 7555 (od 1941 r.)

PKP-B:                                                                                                                                             TKh1-20

Seria i numer tendra            typ parowozu bez tendra

Przebieg s逝瘺y

XII 1909                                    zakupiony przez Eisenbahnbaugesellschaft Becker & Co. Berlin dla Kleinbahn Zajonskowo-Neumark (kolej Zaj帷zkowo Lubawskie - Nowe Miasto Lubawskie)

1919                                         na inwentarz PKP

IX 1939                                     DRB

1945                                         na inwentarz PKP

12 IX1951                                  skre郵ony z inwentarza i przekazany do Cukrowni Pelplin

7 II 1977                                    zako鎍zenie eksploatacji

1986                                         po renowacji ustawiony jako pomnik w MD Sucha Beskidzka

IV 2014                                     przekazany Klubowi Mi這郾ików Kolei Szprotawskiej

Miejscowo嗆                        Czerwie雟k, Zielona Góra

  Zdj璚ia parowozu dost瘼ne s tutaj    Zapraszamy do naszej Galerii 


ZAPROSZENIE

Wyremontuj z nami parowóz... 

Szanowni Pa雟two aaaaaaa 

DO ZIELONEJ GÓRY I OKOLICZNYCH MIAST WRÓCI PAROWÓZ KOLEI SZPROTAWSKIEJ. aaaaa 

W imieniu spo貫czno軼i lokalnej regionu zielonogórsko – 瘸ga雟kiego chcieliby鄉y zaprosi niniejszym Pa雟twa do do陰czenia do grona osób, które swoim wk豉dem finansowym umo磧iwi造 odrestaurowanie sprowadzonego w kwietniu 2014 roku  do naszego regionu zabytkowego parowozu T-3 z 1909 r.

Parowóz ten jest symbolem oddolnej aktywno軼i gospodarczej dawnych mieszka鎍ów regionu oraz autentyczn pami徠k lokalnego dziedzictwa przemys這wego.

  

Wp豉ty mo積a dokona na rachunek naszej organizacji po篡tku publicznego:

Polskie Towarzystwo Krajoznawcze

Zielona Góra

Nr 42 1500 1810 1218 1004 6908 0000

 

z dopiskiem : PAROWÓZ

Szczegó這we informacje i kontakt osobisty: tel. 607 625 979 (Mieczys豉w J. Bonis豉wski) lub ptkraj@ptkraj.pl

ZBIÓRKA PROWADZONA JEST NA PODSTAWIE ZGODY MARSZAΘA WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO DECYZJA NR 7/2013 Z DNIA 21 SIERPNIA 2013 R.

 

. aaaaa

Uratujmy zabytkowy parowóz z dawnej kolei szprotawskiej i wykorzystajmy go, jako je盥膨cy eksponat - pami徠k dawnej kultury materialnej, tradycji i aktywno軼i obywatelskiej Polaków i Niemców z Zielonej Góry

Akcja odbywa si pod patronatem Prezydent Zielonej Góry, pani Wiolety Har篥lak, Marsz豉ek Województwa Lubuskiego, pani El瘺iety Polak a wspieraj j m. in.: PKS Zielona Góra, PKP Przewozy Regionalne, Teatr Lubuski, Filharmonia Zielonogórska, Muzeum Ziemi Lubuskiej, Zielonogórski O鈔odek Kultury, MZK Zielona Góra. 

aaaaaa 

 aaaaa

Jeszcze kilkadziesi徠 lat temu, przed obiema Wojnami 安iatowymi, cztery parowozy tego typu kursowa造 na linii Grünberg– Sprottau. Obs逝giwa造 one poci庵i osobowe i towarowe lokalnego znaczenia, znacz帷o jednak przyczyniaj帷 si do rozwoju gospodarczego i spo貫cznego regionu. Dzi mi這郾icy dawnej kolejki szprotawskiej pragn przypomnie jej losy i znaczenie. Sprowadzili鄉y wiosn 2014 r. zabytkowy parowóz do naszych, zwi您anych z kolej szprotawsk i kolejnictwem, miast, aby by ozdob i atrakcj turystyczn oraz przypomina o tradycjach regionu. Docelowo parowóz b璠zie eksponowany w Lokalnym Muzeum Kolei Szprotawskiej, na dawnym dworcu Grünberg Oberstadt. Okresowo b璠zie eksponowany w Czerwie雟ku, Szprotawie, 畝ganiu, Ko簑chowie i Nowej Soli – tych miejscach regionu, które maj tradycje kolejarskie. Od PKP otrzymali鄉y zabytkowy parowóz, i chocia znajdowa si on ponad 500 km od Zielonej Góry, w Suchej Beskidzkiej, ju go mamy u siebie, na Ziemi Lubuskiej. Teraz musimy go odnowi, odmalowa, uratowa od 鄉ierciono郾ej rdzy, dlatego zbieramy pieni康ze na pokrycie kosztów piaskowania, malowania, szpachlowania itd..

Chcemy prosi, aby Pa雟two, mieszka鎍y Zielonej Góry i regionu, wsparli nasze dzia豉nie !!!  

aaa 

PAROWÓZ PLANUJEMY ODRESTAUROWA WIOSN 2015 ROKU  

opr. Mieczys豉w J. Bonis豉wski i Wojtek Rygulski



Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a