Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij
Dzisiaj jest wtorek, 19 marca 2024

Kolejowa Toplista
Puls - nie jesteś sam!


1_procent


opp



 Przekaż Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

SPROWADZENIE TKh1-20

25 - 26 kwietnia 2014 r.

 

Ostatni piątek i sobota kwietnia 2014 roku przeszła do historii pod znakiem sprowadzenia zabytkowego parowozu TKh1-20 z Suchej Beskidzkiej do Czerwieńska.

Przypomnijmy, że we wrześniu 2010 roku Szymon Skibiński z Klubu Miłośników Kolei Szprotawskiej, odnalazł w Suchej Beskidzkiej parowóz T-3, czyli tego samego typu, jakie obsługiwały kolej zielonogórsko- szprotawską w latach 1911-45.Parowóz ten po służbie na niemieckich klienbahnach w latach 1951 - 1977 jeździł w cukrowni Pelpin, a od 1986 r. stał na stacji PKP Sucha Beskidzka jako eksponat muzealny. Jego właścicielem jest Muzeum Kolejnictwa w Warszawie.

Po długich zabiegach, z pomocą członka Klubu, Wiesława Kwaśniewskiego (radnego i byłego burmistrza Czerwieńska) w 2012 roku zawarto umowę między Muzeum Kolejnictwa w Warszawie  a Miastem Czerwieńsk i Polskim Towarzystwem Krajoznawczym w sprawie czasowego przekazania parowozu z Suchej Beskidzkiej. Na początku 2014 r. podpisano aneks do tej umowy, na mocy którego do końca maja 2014 parowóz miał być przewieziony na 8 lat do Zielonej Góry i Czerwieńska.

 

Właśnie w tych dniach doszło w końcu, po blisko czterech latach ciężkich starań,  do ziszczenia marzenia miłośników kolei szprotawskiej.Zespól blisko 10 członków Klubu, dwa zespoły dźwigowe (z Krakowa i z Zielonej Góry) i specjalny zespół jezdny (z Zamościa) przeprowadziły ponad 48-godznną operację.

aaaaa

Operacją zainteresowały się lokalne media, które szeroko relacjonowały jej przebieg. Oto linki do artykułów, zdjęć i relacji:

- http://www.gazetalubuska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140426/POWIAT16/140429613§ioncat=photostory1 (Gazeta Lubuska)

- http://zielonagora.gazeta.pl/zielonagora/1,52361,15895436.html (Gazeta Wyborcza)

- http://www.tvp.pl/gorzow-wielkopolski/aktualnosci/spoleczne/czerwiensk-z-muzeum-kolejnictwa-w-suchej-beskidzkiej-przyjechal-zabytkowy-parowoz-t3-tu-zostanie-odnowiony/14965839  (TVP Gorzów Wlkp.)

http://rzg.pl/radio-zielona-gora/zabytkowy-parowoz-dotarl-do-czerwienska/  (Radio Zachód).

 

Akcja nie odbyła by się bez sponsorów i darczyńców. 20 tys. zł przeznaczył na nią Klub Radnych SLD z Zielonej Góry (konkretnie radny Edward Markiewicz). Prace adaptacyjne miejsca ekspozycji sfinansowało Miasto i Gmina Czerwieńsk (Burmistrz Piotr Iwanus).

W publicznej zbiórce do tej pory wzięły udział między innymi takie zielonogórskie firmy lub reprezentujący je ich właściciele, jak:


- Poltur Polska Sp. z o.o.

- Skarbonka Development Sp. z o.o.

- PPHU Rk Zielona Góra

- Exalo Drilling SA Oddział DIAMENT Zielona Góra

- PKS Zielona Góra So. z o.o.

Ponadto zebrano blisko 5 tys. zł od drobnych, indywidualnych darczyńców z woj. zachodniopomorskiego, dolnośląskiego i lubuskiego. Zbiórka odbyła się pod patronatem Prezydent Zielonej Góry, pani Wioletty Haręźlak.

 

ZAPRASZAMY DO GALERII ZE ZDJĘCIAMI Z TEJ OPERACJI

 



Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra