Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest poniedzia貫k, 25 wrze郾ia 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

J璠rzych闚

           
Kilometra liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 7,0 km
Kilometra liczony od stacji w Szprotawie: 43,7 km
Nazwa niemiecka: Heinersdorf
Nazwy polskie: J璠rzychów
Ostatnia nazwa polska stacji: Jedrzychów
Kilkaset metrów za ostatnimi zabudowaniami J璠rzychowa, w g瘰tym lesie, przy szerokim 逝ku jaki zatacza nasyp po dawnej kolejce szprotawskiej, uwa積y obserwator dostrze瞠 wy豉niaj帷y si z krzaków regularny, pod逝積y taras ziemny ograniczony betonow kraw璠zi  (d逝go軼i 56 m). Prawdopodobnie by豉 tutaj rampa. Ukryta przed 鈍iatem, z roku na rok coraz mniej j wida, a za kilka lat pewnie zniknie po niej ostatni 郵ad. Nikt ju nie b璠zie pami皻a, 瞠 by豉 w tych lasach, a wraz z ni odejdzie w zapomnienie jej tajemnica. Czy mo積a dopu軼i by pozosta豉 ona nie odkryta ? Wierz, 瞠 j ujawnimy, 瞠 dowiemy si sk康 si wzi窸a zagadkowa rampa w 鈔odku lasu ? Czy wi捫e si ona z nieznanym lotniskiem lub zaginionymi urz康zeniami wojskowymi w okolicach Ochli ? A mo瞠 z któr捷 z dziwnych opowie軼i ? [M. Bonis豉wski, XI 2006]
O pierwszej stacji za Zielon Gór - Heinersdorf (J璠rzychów, ob. w granicach miasta) jeszcze do niedawna nie da這  si wiele powiedzie i nic nie zapowiada這 prze這mu w tej kwestii. Pytani o stacj, napotykani przy ró積ych okazajach i cz瘰to w przypadkowych, okazyjnych sytuacjach,  starsi (lub byli) mieszka鎍y tego osiedla (wsi), wzruszali tylko ramionami.  Umiejscawiano j gdzie pod lasem, w pewnym oddaleniu od zabudowa gównej osi wsi (droga w kierunku Ko簑chowa), na granicy pól i lasu, przed cmentarzem, w miejscu gdzie dzi wznosi si nowe osiedle domków jednorodzinnych (nieco na zachód od ulicy Nowoj璠rzychowskiej). Wydawa這 si, 瞠 przy jego budowie ca趾owicie zmieniono konfiguracj terenu, tak, ze 瘸dne badania terenowe nie maj sensu. Tymczasem spacer z 27 lutego 2007 r. okaza si mi陰 niespodziank. Ci庵 torowiska oraz miejsce gdzie znajdowa si przystanek kolejki Heinersdorf zachowa造 si w prawie niezmienionym stanie. Dok豉dna penetracja oraz opowie軼i starszych mieszka鎍ów J璠rzychowa (tym razem osób szczególnie zainteresowanych tematem, czyli tych które uczestniczy造 w spacerze) pozwoli造 odnale潭 miejsce po tym przystanku i potwierdzi造 informacje odczytane z niemieckiej mapy topograficznej z 1933 r. Mapa ta wskazuje, i przystanek kolejowy (Haltepunkt, a wi璚 nie stacja) znajdowa si tu na po逝dnie od dzisiejszej ulicy K徙ielowej, mniej wi璚ej po 鈔odku mi璠zy jej po陰czeniem z obecn ulic Mokr a cmentarzem (obecnie 50 m na zachód - patrz帷 od strony wsi - za ulic Nowoj璠rzychowsk). Dzisiaj w tym miejscu mamy spory plac, jakby lekki pagórek, jako tak dziwnie wt這czony w otoczenie. Niespodziank jest wyra幡e zaznaczenie na mapie mijanki (boczny tor od strony wsi, czyli wschodniej), co w przypadku przystanku (Heltepunkt) wydaje si dosy dziwne.  Zaznaczono te jaki murowany budynek w obr瑿ie stacji (przy owym bocznym torze).
Terasa na której by przystanek Heinersdorf ma kszta速 wyd逝穎ny, nieregularny. Z jednej strony przylega do zak豉du kamieniarskiego Grygiera, z drugiej - ostro opada ku niewielkiej 陰ce. Uczestnicy spaceru z 27 lutego wspominali, i jako dzieci zje盥瘸li z niej na t 陰k sankami. Twierdzili, i by豉 wtedy wy窺za, 瞠 podczas likwidacji kolei nasyp nieco splantowano (ci篹ko si z tym zgodzi, gdy obecna konfiguracja w pe軟i odpowiada wysoko軼i nasypu kolejowego dochodz帷ego z obu kra鎍ów tego placu).  Cz窷 pó軟ocn terasy zajmuje ogrodzona podstacja redukcyjna zak豉du gazowniczego. Obok niej, od strony wsi i bocznego toru (a wi璚 zgodnie z map) zachowa si regularny czworok徠 podmurówki z ceg造. Jej wielko嗆 wskazuje, i sta豉 tu raczej wiata (by mo瞠 murowana) a nie budynek. Uczestnicy spaceru twierdzili, i zabudowa (nie budynków) by這 wi璚ej, conajmniej kilka. Nie potrafili ich jednak opisa (jedni tylko o nich s造szeli, inni nie pami皻ali szczegóów). Faktem jest natomiast, i jeszcze w kilku miejscach w obr瑿ie stacji walaj si u豉mki cegie i betonu, nie tworz帷e ju jednak regularnych ca這軼i. Kolejna zagadka ? Jak w powie軼i szkatu趾owej: jedna odpowied generuje dwa nowe pytania...
Wydawa by si mog這, 瞠 w tej sytuacji pozostaje tylko odnalezienie jakiej ikonografii. Cho nikt nie dawa na to specjalnej nadziei, szuka i wierzy w sukces by這 trzeba. Wszak瞠 jeszcze przed tym spacerem nie by這 nikogo, kto by pami皻a gdzie dok豉dnie by豉 stacja, mówi這 si, i  nie ma po niej 郵adu, 瞠 stoi w tym miejscu nowe osiedle. Spacer pokaza, 瞠 jest inaczej. Warto szuka ! A zatem jak wygl康a造 zabudowania odnalezionej w terenie stacji ? Na po逝dnie od Zielonej Góry zamieszka absolwent dawnej WSP, badacz historii kolei, Marcin Zarzycki. Na szcz窷cie tematem swojej pracy magisterskiej uczyni on powojenn histori kolejki szprotawskiej. Godziny sp璠zone w archiwach, sp璠zone na zbieraniu materiaów, raportów z pierwszej powojennej inwentaryzacji tej kolei (1945-6 r.) zaowocowa造 pe軟ymi opisami stacji. I tak, w po這wie grudnia 2007 r., dzi瘯i mailowi od Pana Marcina wiadomo ju dok豉dnie jak wygl康a造 zabudowania kolei szprotawskiej w Jedrzychowie. „Posterunek odga喚幡y J璠rzychów (stan na 2 lutego 1946 r.): 1) kasa biletowa - budynek parterowy, murowany (cz窷ciowo mur pruski), dach dwuspadowy kryty pap 10,5 m2, zu篡cie norm. 50%, stan 鈔edni; 2) poczekalnia – parterowa ryglówka obita deskami, dach dwuspadowy pokryty pap, 8,10 m2, zu篡cie norm 40%, stan 鈔edni; 3) kasa biletowa i bud. mieszkalny-pi皻rowy murowany, podpiwniczony, dach dwuspadowy pokryty karpiówk, 75,50 m2, obudowa 429 m3, zu篡cie norm 50%, stan 鈔edni. Liczba rozjazdów - dwa. Zuzycie normalne (czyli w 1945-6 roku by造 przekjezdne). Uprzedzam, i informacje te mog zawiera drobne b喚dy (sporz康zaj帷y raporty kolejarze czasami robili b喚dy lub upraszczali prac pomijaj帷 niektóre informacje)”.
I teraz ju rzeczywi軼ie pozostaje tylko poszukiwa ikonografii... Po to, by zobaczy jak wygl康a這 to, o czym ju tyle wiemy: gdzie by這, ile tego by這, z czego zbudowane, jak du瞠... APELUJEMY DO WSZYSTKICH, KTÓRZY MOG MIE STARE FOTOGRAFIE, PRYWATNE, Z UROCZYSTO列I POGRZEBOWYCH (obok przebiega豉 droga, po której przechodzi造 kondukty), POCZTÓWKI Z TEGO REJONU J犵RZYCHOWA, O DOKxDNE SPRAWDZENIE, CZY NIE MA NA NICH JAKICHKOLWIEK (NAWET UTRWALONYCH PRZYPADKOWO) FRAGMENTÓW OPISANEJ POWY浩J ZABUDOWY PRZYSTANKU KOLEJOWEGO. GDYBY KTO ZNALAZ TAKIE FRAGMENTY, PROSIMY O UDOST襾NIENIE KOPII MATERIAΣ, CELEM UMIESZCZENIA ICH NA NASZEJ STRONIE.
A opisana na pocz徠ku ziemna rampa w g喚bi lasu za J璠rzychowem nie jest tylko ciekawostk, o czym 鈍iadczy jej wielko嗆  i solidno嗆 wykonania (betonowe czo這 jest jeszcze dzi w doskona造m stanie). Na mapie topograficznej z 1933 r. zaznaczono w tym miejscu mijank (drugi, boczny tor !). Jej lokalizacja i funkcjonowanie  napewno nie maj nic wspólnego z przystankiem Heinersdorf. Istnieje kilka wersji jej przeznaczenia, wi瘯szo嗆 z nich jednak raczej trzeba odrzuci (cele wojskowe, obs逝ga znajduj帷ych si nieopodal w lasach m造nów na potoku Pustelnik -  by這 ich a siedem). Jedna z nich jest szczególnie obiecuj帷a. Kilkaset metrów na wschód od mijanki (i rampy) na niemieckiej mapie zaznaczony jest zak豉d Schles. Ton und Dach steinwerke (zabudowa z kominem fabrycznym) - producent cegie i dachówek. Uczestnicy spaceru twierdzili, i wiele lat temu w las wychodzi造 z tego zak豉du tory przemys這we (w御kotorówka zak豉dowa), cho nie potrafili odpowiedzie na pytanie, czy sz造 one w kierunku rampy. Dzi nie ma pono po nich ju 瘸dnego 郵adu. Niemniej lokalizacja, asortyment (ceg造, dachówki, surowce), owe tory przemys這we wskazuj, i badany obiekt kolejowy móg rzeczywi軼ie obs逝giwa w豉郾ie t firm. Dodatkow przes豉nk za t tez, mo瞠 stanowi fakt, i nie znaleziono ani w okolicy ani na mapach 瘸dnego 郵adu jakiejkolwiek drogi ko這wej wyra幡ie  prowadz帷ej do rampy (sie dróg le郾ych nie dopowiada lokalizacji i u這瞠niu wzgl璠em niej opisywanego obiektu kolejowego). St康 rampa i mijanka by造by skomunikowana z otoczeniem wy陰cznie przez  owe wspominane (jeszcze nie odnalezione) tory zak豉dowe. A skoro stanowi造 one cz窷 infrastruktury w豉郾ie  owej wytwórni cegie i dachówek, wniosek nasuwa si sam. Odkrycie tajemnicy le郾ej rampy jest jeszcze przed nami i  mo瞠 by naprawd fascynuj帷e.

Warto zaznaczy, i cz瘰to zainteresowani myl (np. na stronie kolej.one.pl) ze stacj J璠rzychów zespó rozjazdów na pocz徠ku J璠rzychowa (od strony Zielonej Góry), na dawnym placu sk豉dowania drewna, tu przy ulicy J璠rzychowskiej. Faktycznie znajdowa si w tym miejscu jaki rozbudowany obiekt zwi您any z kolej szprotawsk, ale na pewno nie by豉 to stacja J璠rzychów. Co to by這 ? Obiekt ten gdzie zagin掖 w mrokach historii najnowszej... Podobnie jak prawda o 鈔ódle郾ej, betonowej rampie. Czy J璠rzychów, dzisiaj ju dzielnica Zielonej Góry nie mo瞠 by  fascynuj帷y dla badaczy kolejki i historii miasta? [M.Bonis豉wski, XII 2007]

Niemiecka mapa topograficzna okolic J璠rzychowa z 1933 r. Widoczny jest przystanek kolejowy (Haltepunkt). Niespodziank jest prawdopodobne zaznaczenie mijanki.


Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a