Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij
Dzisiaj jest wtorek, 19 marca 2024

Kolejowa Toplista
Puls - nie jesteś sam!


1_procent


opp



 Przekaż Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Grünberg Löbtenzweiche

Kilometraż liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 4,3 km
Kilometraż liczony od stacji w Szprotawie: 46,3 km
Nazwa niemiecka: Grünberg Löbtenzweiche
Nazwy polskie: brak
Ostatnia nazwa polska stacji: brak

             Jeżeli mielibyśmy szukać tego obiektu, to szukalibyśmy bocznicy, przystanku (raczej pewne, że towarowego a nie osobowego), bądź jakiegoś posterunku rozgałęźnego,  gdzieś na wysokości dzisiejszego rozjazdu krzyżowego obok dawnego browaru (ul. Nowa). Jerczyński i Fedrowicz (2002) kwalifikują ten obiekt jako bocznicę (w przeciwieństwie do innych, podobnych obiektów na terenie Zielonej Góry, nazywanych ładowniami). Taka kwalifikacja może oznaczać bocznicę do zakładów przemysłu wełnianego. Lisowski (2002) ten obiekt określa jednak jako przystanek towarowy, a więc tak samo jak poprzedni, Fliedreiweg. Nie rozróżnia ich zatem, w przeciwieństwie do dwóch pierwszych autorów (ciekawe, że w obu przypuszczalnych lokalizacjach istnieją zarówno bocznice, jak i inne urządzenia kolejowe).  Podobnie jak Fleβweg, tak i Löbtenzweiche nie jest wogóle wymieniony w dokumentacji spółki Kleinbahn - Aktiengesellschaft Grünberg - Sprottau (sprawozdanie za rok 1911/12). Na niemieckiej mapie topograficznej z 1933 r. (podziałka 1 : 25 000) obiekt ten  nie jest w żaden sposób zaznaczony, przynajmniej z nazwy (gdyby przyjąć, iż jest to ów rozjazd krzyżowy lub bocznica do zakładów wełnianych, to one oczywiście, nienazywane, widnieją na mapie).

            Na barwnym niemieckim planie miasta odnajdujemy ulicę Löbten jako dzisiejszą ulicę Słowackiego.  W miejscu jej połączenia z ulicą Strzelecką i Nową odchodzi sprzed rozjazdu krzyżowego bocznica do dawnej wytwórni wełny i fabryki mebli. Obok są betonowe pozostałości po jakichś urządzeniach (rampach) kolejowych, co będziemy kojarzyć z obiektem "Schützenplatz". Można uznać, iż w tej sytuacji Grünberg Löbtenweiche to bocznica lub rozjazd i bocznica do dawnych zakładów wełnianych i fabyki mebli. Inna wersja zakłada, iż tak nazywany obiekt można jeszcze poszerzyć o trzeci element: rozjazd krzyżowy u zbiegu dzisiejszych ulic Słowackiego - Nowej - Strzeleckiej. Wprawdzie przez większość badaczy kojarzony on jest jako element infrastruktury transportowej browaru, ale tak naprawdę służył on również do obsługi bocznicy idącej w kierunku miasta. Z głównego toru od strony dworca Oberstadt  nie da się zjechać bezpośrednio na bocznicę, można to uczynić przetaczając wagony przez odnogę rozjazdu krzyżowego. 

           Sama tylko bocznica, bocznica ze zwrotnicą czy cały zespół: bocznica ze specjalnym rozjazdem krzyżowym ? - na to pytanie dadzą odpowiedź zapewne szczegółowsze badania nazewnictwa używanego w kolejnictwie. Najważniejsze wiemy: gdzie zlokalizować Grünberg Löbtenzweiche i z czym go kojarzyć. [M. Bonisławski, V 2007]



Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra