Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest poniedzia貫k, 25 wrze郾ia 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas

29 V 2009 Gazeta Lubuska

Linia kolejowa biegn帷a przez Zielon Gór powinna zosta zabytkiem

Tomasz Czy積iewski, 0 68 324 88 34, tczyzniewski@gazetalubuska.pl

Tak uwa瘸 ekspert od zabytków techniki prof. Stanis豉w Januszewski. Miasto planuje likwidacj torów i wybudowanie 軼ie磬i rowerowej.

 

Rozmowa z prof. Stanis豉wem Januszewskim, rzeczoznawc i ekspertem od zabytków techniki (za ni pe軟a ekspertyza).

- Na zlecenie konserwatora zabytków bada pan stan tzw. kolei szprotawskiej, przebiegaj帷ej przez Zielon Gór. Jak pan j ocenia?

- Zazdroszcz wam. To pi瘯na linia kolejowa jak trudno znale潭 w tej cz窷ci Polski. ζdnie po這穎na, wsz璠zie dooko豉 ziele a zarazem przebiega przez miasto. Niewiele jest linii kolejowych 陰cz帷ych ró積e punkty miasta, które tak biegn, 瞠 jej eksploatacja prawie nie zakóca 篡cia mieszka鎍ów. O jej warto軼i decyduj budowle in篡nieryjne trasy kolejowej: nasypy, wykopy, wiadukty kolejowe oraz dobrze utrzymane torowisko. Czego takiego nie ma we Wroc豉wiu, Warszawie, Gda雟ku, Kraków czy Poznaniu. Wsz璠zie jest gorzej. Przy niewielkim wysi趾u mo積a uczyni z niej produkt turystyczny.

- W豉郾ie trwaj prace projektowe nad takim jej wykorzystaniem. Ma tu powsta 軼ie磬a rowerowa 陰cz帷a ró積e cz窷ci miasta.
- To jest polski standard. Zniszczy tory, wyasfaltowa i po k這pocie. Wybuduj 軼ie磬 o szeroko軼i 4 metrów. I co b璠 po niej je寮zi wozy transportowe dla pershingów? To jest bez sensu. Rozumiem, 瞠 istnieje silne lobby rowerzystów, ale po co zaraz niszczy co, co nie幢e wymy郵ono i zrealizowano. Przecie ludzie nie wsi康 na rowery tylko dlatego, 瞠 b璠 mieli g豉dk drog. Oni musz mie cel, do którego jad. A tutaj go nie ma. Gdyby korzystaj帷 z projektowanej 軼ie磬i mo積a by這 dojecha do szkó, teatru, kina czy zak豉du pracy to pierwszy by豚ym za takim rozwi您aniem. Ale musia豚y by taki ruch, 瞠 na skrzy穎waniach trzeba zamontowa 鈍iat豉 i postawi policjanta. Ta trasa tego nie zapewni. Nie wygeneruje ruchu. Jak kto chce t璠y je寮zi to ju je寮zi w御k 軼ie磬.

- A jakie jest inne rozwi您anie? Nie je盥膨 ju tutaj poci庵i. I nie b璠. Linia powoli niszczeje. Tak ma zosta?
- Nie. Trzeba po陰czy obydwie funkcje. Zbudowa 軼ie磬 w ten sposób, by nie niszczy torów. Mo積a je wy這篡 brukiem, zostawi niewielki rowek, 瞠by mog豉 tu je寮zi drezyna. To by豉by trasa w jednym kierunku. Obok torów mo積a zbudowa drug nitk.

- Ale jak zapewni ludziom bezpiecze雟two?
- A jak pan jedzie rowerem czy samochodem ulic to kto panu zapewnia bezpiecze雟two? Sam si pan pilnuje i uwa瘸, co si dzieje na drodze. Przecie drezyn b璠zie wida z daleka. A jedzie ona wolniej ni rower.

- Drezyna sposobem na o篡wienie torowiska?
- A czemu nie. To prosty i tani pojazd. Zrobienie go kosztuje kilka tysi璚y z這tych. 鑿iczyli鄉y to w 安idnicy, gdzie nawet powsta這 odpowiednie stowarzyszenie. A gdy organizuje si imprezy drezynowe to przychodz t逝my ludzi. Rowerzy軼i te przyje盥瘸j. Sam 軼ie磬a, bez atrakcji, nie przyci庵nie tylu ludzi.

- Uwa瘸 pan, 瞠 linia powinna znale潭 si na li軼ie zabytków?
- Tak napisa貫m w mojej ekspertyzie. To linia o powa積ych walorach poznawczych, edukacyjnych i o鈍iatowych, prowadz帷a i w dzieje transportu kolejowego, i w sztuk budownictwa kolejowego (budowle in篡nieryjne, architektura dworcowa). Nie niszczcie jej. Trzeba j umiej皻nie po陰czy ze 軼ie磬 rowerow. Zachowa stary dworzec, gdzie mog這by powsta muzeum i istniej帷y tam fragment torów.

- Dzi瘯uj.



Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a