Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb os鏏 odwiedzaj帷ych.
Zmiany ustawie dotycz帷ych plik闚 cookie mo積a dokona w dowolnej chwili modyfikuj帷 ustawienia przegl康arki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawie dotycz帷ych cookies oznacza, 瞠 b璠 one zapisane w pami璚i urz康zenia.
Zamknij
Dzisiaj jest 鈔oda, 22 listopada 2017

Kolejowa Toplista
Puls - nie jeste sam!


1_procent


opp



 Przeka Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Stypu堯w

Kilometra liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 34,4 km
Kilometra liczony od stacji w Szprotawie: 16,3 km
Nazwa niemiecka: Herwigsdorf
Nazwy polskie: Szczypów
Ostatnia nazwa polska stacji: Stypuów
 aaaaa
aaaaa 
SZKIC O STACJI STYPUÓW JEST W TRAKCIE  GRUNTOWNEGO PRZEREDAGOWYWANIA, Z UWZGL犵NIENIEM NAJNOWSZYCH WYNIKÓW BADA I WYKORZYSTANIEM NAJ名IE特ZYCH, ZDOBYTYCH MATERIAÓW. W NAJBLI特ZYM CZASIE UZYSKA ON OSTATECZN WERSJ. 
aaaaaaaaaaaaaaaa 
 aaaaaaaaaaaaaaa
Przez wie Stypuów przechodzi豉 normalnotorowa linia Nowa Sól – 畝ga. Dworzec  Herwigsdorf to solidny murowany budynek a ca豉 sBudynek dworca kolejowego na stacji Stypu這w. Widok wspó販zesny (2005 r.)tacja mia豉 kilka peronów i wszelkie urz康zenia. Kolej szprotawska korzysta豉 z tej stacji. Wi瘯szo嗆 zabudowa, w tym budynek gówny (pobudowany wed逝g jednego projektu dla ca貫j linii 畝ga - Nowa Sól: takie same budynki dworcowe mamy w kilku s御iednich stacjach np. Ciepielów, Jelenin 畝ga雟ki, Stara Kopernia), zachowa造 si praktycznie w nienaruszonym stanie. Dopiero w ostatnim czasie dopuszczono si drobnej dewastacji. PTKraj. przymierza si do wyst徙ienia do PKP o przekazanie tych zabudowa na wielk stanic turystyczn. Warto w tym  miejscu zauwa篡, i taki wygl康 stacji 鈍iadczy o kolejno軼i powstawania linii kolejowych i towarzysz帷ej im infrastruktury. Otó budynek stypu這wskiego dworca jest charakterystyczny dla architektury linii 瘸ga雟kiej a nie szprotawskiej. Na pytanie co zawa篡這 o takim a nie innym wyborze projektu, mo積a odpowiedzie, i wybór zwi您any by z tym, która linia powsta豉 wcze郾iej. Odcinek Nowa Sól - 畝ga powsta w 1890 r. a kolejka szprotawska dopiero w 1911 r. Dlatego dworzec pobudowano wraz z wcze郾iejsz lini, wed逝g projektu przygotowanego dla tej w豉郾ie linii. Kolejka szprotawska niejako "pod陰czy豉" si do infrastruktury linii 瘸ga雟kiej, charakterystycznej dla tej drugiej. Gdyby kolej 瘸ga雟ka powsta豉 po 1911 r. mieliby鄉y zapewne w Stypu這wie budynek dworca podobny do tego jaki zachowa si w Ochli i w Witkowie.
Linia szprotawska szerokim 逝kiem podchodzi豉 z pó軟ocy (od strony Chotkowa) do linii kolejowej i szosy na 畝ga, kilkaset metrów przed pocz徠kiem zabudowa Stypu這wa, jeszcze przed przejazdem kolejowym (w tym miejscu nasyp kolejowy oraz mostek na potokiem s na krótkim odcinku du穎 szersze, tak na dwa tory). Swoist ciekawostk mog這 by by to, i tory obu linii ju na odcinku przejazdu kolejowego w ci庵u drogi Stypuów - 畝ga (ok. 600 m za wsi w kierunku 畝gania) bieg造 razem, tzn. nie obok siebie. Gdyby kolej szprotawska by豉 kolej w御kotorow, mieliby鄉y do czynienia z unikalnym przypadkiem gdy szyny w篹szego toru by造by u這穎ne wewn徠rz rozstawu szyn toru szerszego (o normalnym rozstawie szyn, 1435 mm). Przemawia za tym zbyt w御ka na pomieszczenie dwóch równoleg造ch torów konfiguracja torowiska na samym przeje寮zie (w lokalizacji wspó販zesnej, 1994, 2006) w ci庵u drogi na 畝ga (przy odbiciu dróg na Chotków i Siecieborzyce). Jednak z odczytu  niemieckiej mapy topograficznej z 1933 r. wynika i w czasie istnienia torowiska kolejki szprotawskiej  by zupe軟ie inny ni obecnie uk豉d drogowy wokó przejazdu kolejowego (skrzy穎wania drogi Stypuów - 畝ga z drog Chotków - Siecieborzyce). Wyra幡ie widoczny jest te na mapie równoleg造 a nie wspólny  bieg torów obu linii. Patrz帷 na map odnosi si wra瞠nie, jakby obie linie wr璚z odpycha造 si nawzajem (tak zasadnicze rozbie積o軼i mi璠zy map z lat 30-tych ub. wieku a obecnym wygl康em nie musz 鈍iadczy o zaistnia造ch b喚dach badawczych. Ró積ice te da si pogodzi ze sob, je郵i za這篡, 瞠 wynikn窸y one z ca趾owitej zmiany otoczenia, w tym zupe軟ego przebudowania skrzy穎wania obu szos, któremu zapewne towarzyszy造 równie zmiany w wielko軼i i wygl康zie torowiska).
Wed逝g przytoczonej mapy,  dopiero (i tylko) na wysoko軼i przeci璚ia przez szyny gruntowej drogi przy pierwszym budynku wsi od strony zachodniej (prostopad豉 do torów droga, pierwsza na zachód od dworca, tu za rozjazdami) obie linie przecina造 si, co by這 konieczno軼i, gdy jedna mia豉 bieg równole積ikowy (瘸ga雟ka) a druga po逝dnikowy (szprotawska). Nie zastosowano jednak rozjazdu krzy穎wego (tzn. w kszta販ie litery X), tylko tor linii szprotawskiej wchodzi zwrotnic w tor 瘸ga雟ki, by po kilkudziesi璚iu metrach (za drog) kolejn zwrotnic odbi na po逝dnie. W豉軼iwie jeszcze w obr瑿ie stacji, bo na wysoko軼i wolnostoj帷ej rampy towarowej na wschód od budynku dworca, linia szprotawska znów szerokim 逝kiem odbija豉 na po逝dnie, w kierunku widoDworzec PKP Stypuów. Zdj璚ie Andrzeja Klauzy z 27 IV 2002 r. ze strony www.dieseleldorado.prv.pl. 60 lat wcze郾iej w miejscu traktora sta豚y ko. Sta豚y na torach szprotawskich...cznego na horyzoncie lasu, podczas gdy rampa i dwa lub trzy tory 瘸ga雟kie sz造 dalej prosto na wschód. O "pogodzeniu" si obu linii, w ka盥ym razie, nie by這  mowy, i to do tego stopnia, 瞠 w obr瑿ie stacji Stypuów by造 dwie, zupe軟ie niezale積e mijanki, nie id帷e nawet równolegle (przynajmniej na odcinku peronów), ale sko郾ie wzgl璠em siebie, rozchodz帷e si pod pewnym k徠em. Co najmniej dwutorowa mijanka szprotawska znajdowa豉 si dalej od budynku dworca, po po逝dniowej stronie mijanki i peronów 瘸ga雟kich (a wi璚 za obecnymi torami patrz帷 od strony dworca). Dzi w tym miejscu jest szeroki trawiasty plac, a w murawie kto o du瞠j wyobra幡i móg豚y dopatrywa si odci郾i皻ego, pod逝積ego 郵adu po dawnym torowisku. Nie wiemy narazie nic o dodatkowej infrastrukturze z tej strony stacji, s逝膨cej niejako kolejce szprotawskiej. Fakt pobudowania tutaj osobnej mijanki, mo瞠 jednak przemawia za istnieniem czegokolwiek wi璚ej: rampy, peronu, mo瞠 jakiego baraczku magazynowego, do obs逝gi korzystaj帷ych z tej mijanki. By豉by to bardzo logiczna konsekwencja w inwestowaniu - po co komu mijanka bez peronu lub, co najmniej, rampy ? Po có mia這by si tu zatrzymywa wagony - gównie towarowe, bo taki charakter mia豉 kolejka - w przypadku braku urz康ze do prze豉dunku, a by mo瞠 - i sk豉dowania przewo穎nych towarów, frachtu ? Wszak瞠 sk豉dy towarowe kolejki szprotawskiej, przy takim, rozbie積ym chcia這 by si rzec,  uk豉dzie torowisk obu kolei raczej nie by造 w stanie korzysta z magazynów i ramp 瘸ga雟kich.
Nie by這 to wszystko oczywi軼ie podyktowane jakimi animozjami natury emocjonalnej. Po prostu kolej to jest przedsi瞝zi璚ie gospodarcze, oparte na 軼i郵e okre郵onych zasadach finansowych. Za u篡wanie torów lub infrastruktury kolei pa雟twowej (linia 瘸ga雟ka) spó趾a, b璠帷a w豉軼icielem kolejki szprotawskiej, musia豉by p豉ci. By mo瞠 uznano lub nawet dok豉dnie wyliczono,  i taniej wyniesie stworzenie w豉snej infrastruktury, zw豉szcza, 瞠 pewnie nie musiano si specjalnie liczy z kosztami op豉t za korzystanie z gruntów, jako 瞠 jednym z udzia這wców spó趾i by w豉軼iciel terenu - powiat Ko簑chów. 
Warto by by這 dok豉dnie zbada odcinek torowiska od stacji w Stypu這wie do rzeczonego skrzy穎wania dróg, gdy mo積a by odkry zmiany jakie zasz造 w terenie. Szczególnie dotyczy to zmian w  sieci komunikacyjnej: rozstrzygni璚ia omawianej powy瞠j kwestii przebiegu torów i przebudowy (przeniesienia w terenie) skrzy穎wania szos, w trakcie którego zmieniono równie tak zasadniczo wygl康 i szeroko嗆 torowiska. Interesuj帷e by by這 te prze郵edzenie ksi庵 podatkowych powiatu ko簑chowskiego i bilansów samej spó趾i, co mog這by wyja郾i kwestie finansowe, istnienia dodatkowej infrastruktury lub jej braku, stosunków z kolej pa雟twow.  S to dobre przyczynki do pokazania w sposób dynamiczny zachodzenia zmian w zagospodarowaniu naturalnego otoczenia cz這wieka, jego wp造wu na krajobraz, kwestii ekonomicznych, polityki podatkowej, roli pa雟twa i samorz康u, konkurencji mi璠zy ró積ymi sektorami gospodarki a zarazem, s to i spore ciekawostki, niezale積ie od ostatecznego wyniku docieka. 
 Stacja Stypuów 字edni, która pojawia si w kilku 廝ód豉ch, by豉 drug stacj na terenie wsi Stypuów, ale nie mia豉 nic wspólnego z kolejk szprotawsk.  Podobnie jak w przypadku Chotkowa, by to przystanek na linii 瘸ga雟kiej, wokó której wi豉 si bardzo d逝ga zabudowa Stypu這wa. Stacja ta znajdowa豉 si  na wschód (a wi璚 w kierunku na Now Sól) od stacji Stypuów.[M. Bonis豉wski, XII 2006]


Serwis powsta i funkcjonuje dzi瘯i 鈔odkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona G鏎a