I rajd samochodowy Siecieborzyce I 2008
I RAJD SAMOCHODOWY SZLAKIEM KOLEJKI
Z nowym, 2008, rokiem PTKraj. wprowadza nową tradycję. Raz na 3-6 tygodni będziemy proponować krótkie, kilkugodzinne wyprawy samochodowe na szlak kolejki, których celem ma być współne odkrywanie tajemnic kolei szprotawskiej. Rajdy mają mieć kameralną, klubową atmosferę, przewidujemy udział 2-4 samochodów osobowych i 6-12 osób w twórczy sposób zainteresowanych sprawami kolejki. Propozycja kierowana jest do dorosłych miłośników kolei i krajoznawstwa z Zielonej Góry i okolic.
W sobotę, 12 stycznia 2008 r., przy pięknej, slonecznej pogodzie, odbyliśmy pierwszą taką wyprawę z Zielonej Góry do Siecieborzyc. 6-osobowa ekipa udała się w trasę dwoma samochodami, kierowanymi przez Ryszarda Klauzę i Włodzimierza Włodarczyka.
Celem wyprawy było stwierdzenie, czy przekazana przez znanego kolekcjonera, Mariana Świątka z Żagania, stara pocztówka podpisana niemiecką nazwą wsi Siecieborzyce, rzeczywiście przedstawia wieś na szlaku kolei szprotawskiej ? Miejscowości o nazwie Ruckersdorf jest (było) w Niemczech i krajach sąsiednich blisko 10, a sytuacje przedstawione na 4-obrazkowej pocztówce, nie za bardzo pasują do współczesnej topografii.
Po dokładnej penetracji w terenie, uczestnicy są prawie zgodni, iż pocztówka nie przedstawia akurat "naszej" wsi Ruckersdorf, czyli Siecieborzyc koło Szprotawy. Podczas wyprawy nawiązano kontakt z mieszkańcem wsi, który zgodził się pokazać stare zdjęcia z lat powojennych i porozmawiać z sąsiadami na temat ich wspomnień. Poznaliśmy też pioniera, który przyjechał do Siecieborzyc w 1946 r. Z oboma naszymi nowymi przyjaciółmi umówiliśmy się na następne spotkanie, w czasie którego powinniśmy zebrać bogaty materiał historyczny na temat kolejki.
W trakcie wyprawy uczestnicy dokonali dokładnej dokumentacji fotograficznej rejonu dawnej stacji kolei szprotawskiej i innych zabytków wsi (dwór, pałac, kościół). Ekipę poza oboma mistrzami kierownicy stanowili: Jarosław Matan, Wojciech Meliński, Jerzy Kwaśniewicz i Mieczysław J. Bonisławski.
Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra