Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij
Dzisiaj jest czwartek, 5 grudnia 2024

Kolejowa Toplista
Puls - nie jesteś sam!


1_procent


opp



 Przekaż Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

POWOJENNY ROZKŁAD JAZDY

Dawne rozkłady jazdy, mogą dla badacza historii kolejnictwa (a nawet ogólniej, historyka transportu, gospodarki) stanowić źródło wielu odkryć. Stanowią też oryginalne świadectwo dawnej epoki, życia i funkcjonowania danej linii kolejowej w czasach jej świetności lub... narodzin. Dlatego i w naszym muzuem nie może zabraknąć rozkładów jazdy pociągów kolei szprotawskiej.

W swoich zbiorach posiadamy kilka przedwojennych rozkładów i kilka powojennych. Szczególnej uwadze polecamy ten z 1945 r., już polski, a zatem powojenny. Wielką sensacją jest polskie oznaczenie linii biegnących po zachodniej stronie (a zatem niemieckiej) Odry od Gubina do Słubic i od Słubic do Kostrzyna, z polskimi nazwami takich miejscowości jak Lebus czy Seelow. Czyżby istniały plany wytyczenia granicy na Odrze tak, aby miasta pozostające na jej prawym (polskim) brzegu, zatrzymały połączenie kolejowe biegnące na zachó od rzeki kosztem przesunięcia granicy nieco na zachód ?Takie odsunięcie granicy na zachód od Odry zostało wszakże zrealizowane w regionie Szczecina i Świnoujścia. Czy może to być jakiś ważny ślad w tej przemilczanej potem kwestii ?

Tabela nr 36 w tym rozkładzie jazdy to połączenie między Zielonągórą (jak się wtedy pisało nazwę tego miasta) a Szprotawą przez Szczypłów (ob. Stypułów). Wyjeżdżający w południe z Z. Góry pociąg był skomunikowany z pociągiem wyjeżdżajacym rano, o godz. 6:05 z Poznania (do Z. Góry, tabela nr 27 rozkładu).

Inne tabela rozkładu pokazuja jak zmieniły się od tego czasu nazwy lubuskich miejscowości. Pisownia Gorzów nad Wartą (ob. Gorzów Wlkp.) czy Zielonagóra to doprawdy nic w porównaniu z miastem Żemrz (ob. Lubsko), węzłem kolejowym Walcerzów (ob. Niegosławice) i in.

Rozkład jazdy z 1945 roku będzie eksponowane w oryginale. Dodatkowo pokazane będą  ciekawsze tabele oraz tabela połączenia Zielona Góra - Szprotawa (w formie znacznie powiększonych, obrobionych elektronicznie kopii w antyramach), opatrzone komentarzem dotyczącym ich znaczenia dla historii kolejnictwa na tym terenie, zmian nazewnictwa, granic. W ten sposób wydobędziemy z  eksponatu pełną jego wartość poznawczą a jednocześnie pokażemy zwiedzającym mechanizm przeprowadzonych prac badawczych.



Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra