POWOJENNY ROZKŁAD JAZDY
Dawne rozkłady jazdy, mogą dla badacza historii kolejnictwa (a nawet ogólniej, historyka transportu, gospodarki) stanowić źródło wielu odkryć. Stanowią też oryginalne świadectwo dawnej epoki, życia i funkcjonowania danej linii kolejowej w czasach jej świetności lub... narodzin. Dlatego i w naszym muzuem nie może zabraknąć rozkładów jazdy pociągów kolei szprotawskiej.
W swoich zbiorach posiadamy kilka przedwojennych rozkładów i kilka powojennych. Szczególnej uwadze polecamy ten z 1945 r., już polski, a zatem powojenny. Wielką sensacją jest polskie oznaczenie linii biegnących po zachodniej stronie (a zatem niemieckiej) Odry od Gubina do Słubic i od Słubic do Kostrzyna, z polskimi nazwami takich miejscowości jak Lebus czy Seelow. Czyżby istniały plany wytyczenia granicy na Odrze tak, aby miasta pozostające na jej prawym (polskim) brzegu, zatrzymały połączenie kolejowe biegnące na zachó od rzeki kosztem przesunięcia granicy nieco na zachód ?Takie odsunięcie granicy na zachód od Odry zostało wszakże zrealizowane w regionie Szczecina i Świnoujścia. Czy może to być jakiś ważny ślad w tej przemilczanej potem kwestii ?
Tabela nr 36 w tym rozkładzie jazdy to połączenie między Zielonągórą (jak się wtedy pisało nazwę tego miasta) a Szprotawą przez Szczypłów (ob. Stypułów). Wyjeżdżający w południe z Z. Góry pociąg był skomunikowany z pociągiem wyjeżdżajacym rano, o godz. 6:05 z Poznania (do Z. Góry, tabela nr 27 rozkładu).
Inne tabela rozkładu pokazuja jak zmieniły się od tego czasu nazwy lubuskich miejscowości. Pisownia Gorzów nad Wartą (ob. Gorzów Wlkp.) czy Zielonagóra to doprawdy nic w porównaniu z miastem Żemrz (ob. Lubsko), węzłem kolejowym Walcerzów (ob. Niegosławice) i in.
Rozkład jazdy z 1945 roku będzie eksponowane w oryginale. Dodatkowo pokazane będą ciekawsze tabele oraz tabela połączenia Zielona Góra - Szprotawa (w formie znacznie powiększonych, obrobionych elektronicznie kopii w antyramach), opatrzone komentarzem dotyczącym ich znaczenia dla historii kolejnictwa na tym terenie, zmian nazewnictwa, granic. W ten sposób wydobędziemy z eksponatu pełną jego wartość poznawczą a jednocześnie pokażemy zwiedzającym mechanizm przeprowadzonych prac badawczych.
Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra