TKh1-20 (Czerwieńsk)
Parowóz został wyprodukowany w 1909 roku przez
zakłady Orenstein & Koppel w Berlinie z numerem fabrycznym 3673 .
W
grudniu 1909 roku został zakupiony przez Eisenbahnbaugesellschaft Becker
& Co. Berlin dla Kleinbahn Zajonskowo-Neumark (kolej Zajączkowo
Lubawskie - Nowe Miasto Lubawskie), później był eksploatowany na
Kleinbahn Thorn-Mocker - Scharnau (Toruń Mokre - Czarnowo).
Po
pierwszej wojnie światowej został na terenie Polski i został oznakowany
jako parowóz TKh1-3673.
We wrześniu 1939 roku parowóz został zabrany
przez koleje niemieckie i oznakowany jako niemiecki parowóz 89 7555.
Po
drugiej wojnie światowej parowóz ponownie został na terenie Polski i
został oznakowany jako TKh1-20 przez polskie koleje.
12 września 1951
roku parowóz skreślono z inwentarza i przekazano do Cukrowni Pelplin
gdzie parowóz był eksploatowany z tym samym oznakowaniem.
Parowóz został
wycofany z eksploatacji 7 lutego 1977 roku i został odstawiony.
Parowóz
w 1986 roku po renowacji został ustawiony jako pomnik w MD Sucha
Beskidzka.
Pod koniec kwietnia 2014 r. został przewieziony do Czerwieńska. Po dwuetapowym remoncie planuje się go
uruchomić jako czynny parowóz. Pozostaje pod opieką miłośników kolejki
szprotawskiej.
Jest to jedyny zachowany parowóz TKh1 który eksploatowano na polskich kolejach i który posiada oznakowanie polskich kolei.
Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra