Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij
Dzisiaj jest czwartek, 21 listopada 2024

Kolejowa Toplista
Puls - nie jesteś sam!


1_procent


opp



 Przekaż Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Witków Szprotawski

Kilometraż liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 42,0 km
Kilometraż liczony od stacji w Szprotawie: 8,7 km
Nazwa niemiecka: Wittgendorf
Nazwy polskie: Wituchów
Ostatnia nazwa polska stacji: Witków Szprotawski
Wieś Witków tory omijały na wschód od zabudowań, dochodząc do ich skraBudynek dworca kolejki szprotawskiej w Witkowie. Stan wspólczesny. Fot. ze strony www.koleje.szprotawa.org.plju przy rozwidleniu szos na Szprotawę i Borowinę. W jego okolicy, ok. 150 m na północ od dawnego przejazdu kolejowego,  znajduje się do dziś niewielki budynek dawnej stacji Wittgendorf. Jest on niemal bliźniaczo podobny do zachowanego budynku dworca w Ochli, co może stanowić poszlakę, iż część dworców przy linii szprotawskiej, budowano według jednego projektu. Nie wiadomo czy był to projekt zamówiony specjalnie dla tej spółki, czy też był to projekt dworców, ogólnie stosowany wówczas w Niemczech ? Bardzo ciekawe byłoby odnalezienie podobnych dworców na innych liniach kolejowych. Warunki terenowe nie uprawniają do tego, aby sądzić, iż było tu coś więcej niż prosto biegnący, pojedynczy tor, choć źródła mówią o stacji.
Od głównej wiejskiej szosy (droga od rozwidlenia w północnej części wsi  na Borowinę /Pasterzowice - Szprotawę) do placu stacyjnego i budynku dworca prowadzi, znana z innych wsi, brukowana jezdnia o długości ok. 250 m. Zachowany bruk niewątpliwie pamięta powstawanie kolei i prawdopodobnie pochodzi z 1911 roku. Mniej więcej w jednej trzeciej tego podjazdu, licząc od strony dworca, po jego południowej stronie stoi budynek podobny nieco (kształt bryły, ozdobne linie poszycia dachowego) do dawnego gościńca kolejowego w Siecieborzycach. Według informacji uzyskanych od mieszkańców, budynek ten jest również przypisywany właśnie dawnemu gościńcowi kolejowemu. Byłby to już trzeci, po Broniszowie i Siecieborzycach, zachowany gościniec kolejowy, "Gasthof zur Eisenbahn" na linii szprotawskiej.
Co do terenu samej stacji, bliższa prawdy wydaje się niemiecka mapa topograficzna z 1933 r., na której zaznaczony jest tylko przystanek kolejowy (Haltepunkt, Hp). Niestety odczytać z niej można zarówno to, że był tu pojedynczy tor, jak i to, że - niewielka mijanka (z bocznym torem od strony wsi). Dziwnie zaznaczony jest budynek dworca - na południe od brukowanego dojazdu od szosy, podczas gdy współczesne studia terenowe pokazały iż stoi on na wprost tego bruku. Między budynkiem a torami na mapie jest jakaś droga lub wąski, wydłużony plac. Być może wyraźny prostokącik na mapie nie oznacza zatem dworca, tylko inny budynek, a sam dworzec jest zamazaną plamką przy północnej zwrotnicy (zakończeniu bocznego toru). Dobrze było by  mieć dostęp do lepszej jakości odbitki mapy. Wtedy też miały by sens jakieś dokładniejsze badania w terenie, gdyż wydaje się, iż nie wiemy wszystkiego o tym przystanku i o otaczających go zabudowaniach. Jest wielce prawdopodobne, iż infrastruktura kolejowa była tu dużo bardziej bogata (rozbudowana) niż przypuszczamy, patrząc na zachowany budynek dworca [M. Bonisławski, XII 2006, I 2010]
Fragment niemieckiej mapy topograficznej okolic Witkowa z 1933 r. Po środku widać przystanek kolejowy.


Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra