Ta strona wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz w celu dostosowania serwisu do indywidualnych potrzeb osób odwiedzających.
Zmiany ustawień dotyczących plików cookie można dokonać w dowolnej chwili modyfikując ustawienia przeglądarki.
Korzystanie z naszej strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Zamknij
Dzisiaj jest wtorek, 19 marca 2024

Kolejowa Toplista
Puls - nie jesteś sam!


1_procent


opp



 Przekaż Twój 1% dla naszego OPP - Program e-pity online do rozliczania PIT 2012



www.expresspaczka.pl
sebastian@expresspaczka.pl
Napisz do nas Galeria

Grünberg Fließweg

Kilometraż liczony od Dworca Szprotawskiego w Zielonej Górze: 2,0 km
Kilometraż liczony od stacji w Szprotawie: 48,7 km
Nazwa niemiecka: Flieβwegwiesen, Grünberg Flieβweg, Fliedreiweg
Nazwy polskie: brak
Ostatnia nazwa polska stacji: brak

             Jeżeli mielibyśmy szukać tego obiektu, to szukalibyśmy bocznicy, przystanku (raczej pewne, że towarowego a nie osobowego), bądź jakiegoś posterunku rozgałęźnego, gdzieś między dworcem Szprotawskim a Górne Miasto. Według Jerczyńskiego i Fedrowicza (2002) była to rampa ładunkowa (ładownia) Flieβwegwiesen (Grünberg Flieβweg), według Lisowskiego (2002) - przystanek towarowy o nieco inaczej brzmiącej nazwie: Fliedreiweg. Nie jest on natomiast wogóle wymieniony w dokumentacji spółki Kleinbahn - Aktiengesellschaft Grünberg - Sprottau (sprawozdanie za rok 1911/12, w którym jednak wymienia się, podobnie opisywany przez ww. autorów, inny obiekt, Schützenplatz). Być może można go umiejscowić gdzieś na wysokości dzisiejszej ulicy Lisiej, gdzie są ślady rozjazdów, bocznicy, zwrotnic i gdzie jeszcze dziś rozchodzą się tory do kilku dawnych zakładów (np. składu węgla). Jerczyński i Fedrowicz, kwalifikując ten obiekt jako ładownię, niestety nie definiują dokładnie, co to oznacza.

             Na niemieckiej mapie topograficznej z 1933 r. (podziałka 1 : 25 000) obiekt ten  nie jest w żaden sposób zaznaczony. Przynajmniej z nazwy. Gdyby przyjąć, iż ma on coś wspólnego z długą bocznicą do d. odlewni Falubazu, to jest ona zaznaczona na mapie. Brak jednak na niej krótkich odcinków bocznic (np. do składu węgla) na prostym odcinku między dzisiejszymi ulicami Dąbrowskiego i Al. Zjednoczenia, która to lokalizacja jest bardziej prawdopodobna. Dlatego nie dziwi brak nazwy obiektu na mapie i brak jakiegokolwiek śladu po nim.   

             Do dokładnego umiejscowienia nie potrzeba nawet szczegółowych przedwojennych planów, zapewne wystarczy solidnie odmierzyć w terenie owe dwa kilometry od Dworca Szprotawskiego. Można to będzie zrobić na jednych zajęciach klubu odkrywców. Co też zobaczymy dziś w tym miejscu ? Jakie ślady, wskazujące na bogatą przeszłość tego miejsca da się jeszcze odnaleźć ? Ciekawe byłoby też przetłumaczenie nazwy obiektu z języka niemieckiego. [M. Bonisławski, XII 2006]



Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra