TV Odra 27 X 2009
KOLEJ SZPROTAWSKA
AKTUALNOŚCI
Czy zachowanie torów w Zielonej Górze po starej kolei Szprotawskiej jest możliwe? Członkowie Polskiego Towarzystwa Krajoznawczego robią wszystko by nie dopuścić do rozebrania elementów historycznej kolejki. Kolej do Szprotawy powstała w 1911 roku w ówczesnym Grűnbergu. W latach 50-tych rozebrano kolej jako całość, pozostał jednak unikatowy w skali kraju zespół terenowo-architektoniczny. Polskie Towarzystwo Krajoznawcze chce z tego zespołu utworzyć atrakcję turystyczną. Organizacja od lat odnawia relikty kolei, oznakowała szlak, prowadzi stronę internetową, odbudowała most nad Śląską Ochlą i dzierżawi od PKP magazyny, w których organizuje ekspozycje muzealne. Wszędzie spotyka się z pomocą, niestety ze strony prezydenta Zielonej Góry słychać jednoznaczne tak dla rozbiórki torów i ścieżki rowerowej w tym miejscu. Towarzystwo Krajoznawcze proponuje ścieżkę obok torów. Taka ścieżka jest już w Berlinie. Zdaniem lubuskiego konserwatora zabytków to tylko kwestia zastosowania odpowiednich rozwiązań technicznych – warto pozostawić tory, choć same w sobie nie są zabytkowe. Ekspertyza profesora Stanisława Januszewskiego wskazuje na to, że utrzymanie torów jest szansą dla zielonej Góry na stworzenie dobrego produktu turystycznego.
Serwis powstał i funkcjonuje dzięki środkom finansowym Gminy wiejskiej Zielona Góra